Karolína Zenknerová maturovala na našem gymnáziu 2019, nyní studuje MFF UK v Praze, obor Matematika pro informační systémy, zaměření na Bezpečnost informačních systémů, Protože je na studijním pobytu v Dánsku, požádali jsme ji o shrnutí rozdílů mezi studiem v Dánsku a u nás. Fotografie z výletu do Švédska. (mk)
Zdravím všechny,
byla jsem požádána, abych napsala o rozdílech mezi vysokoškolským vzděláváním v Dánsku a u nás. V Dánsku studuji teprve půl semestru a nemůžu tedy říci, že bych měla velký přehled, mé porovnání tím může být zkresleno. Nicméně, toto jsou rozdíly mezi studiem na Faculty of Science na Kodaňské univerzitě a studiem na MFF UK, které jsem zatím zaznamenala:
1) Prázdniny a akademický rok – Na rozdíl od nás, vysokoškolští studenti v Dánsku mají podzimní a velikonoční prázdniny. Také struktura akademického roku je odlišná. V Česku je zvykem, že přes celý semestr (=pololetí) probíhá výuka a na konci nás čeká radostné zkouškové období, během něhož skládáme zkoušky.
Oproti tomu na zdejší fakultě mají rok rozdělen na čtyři bloky. Na konci každého takového bloku je týden volno na učení, týden na dvě zkoušky a týden jsou (další!) prázdniny. Tento poslední týden lze také využít k opakování zkoušky.
2) Předměty – předmětů se tu dá zapsat mnohem méně než u nás – v podstatě jen čtyři na semestr nebo ještě méně. Těchto pár předmětů pak má větší hodinovou dotaci a učivo by mělo být probráno více do hloubky. Pravda je, že přednášky tu zatím měly pomalejší tempo se zastávkami na zpětnou vazbu od studentů a přestávkami na odpočinek. Z mé zkušenosti, na MFF stíháme větší množství předmětů probrat stejně do hloubky, znamená to však větší nápor na studenty. Navíc si u nás lze zájmově zapsat spoustu předmětů navíc, což zde díky rozvrhu není možné.
3) Zkoušky – i zkoušky tu mají trochu jiný formát. Je zde obecně mnohem více běžné, že studenti skládají krátkou ústní zkoušku, během níž prezentují obecný přehled učiva. Oproti tomu na MFF může ústní zkouška trvat i několik hodin, testuje se ale více hlubší porozumění. Také je tu prý možné někdy skládat zkoušku formou domácího úkolu, na což jsem u nás nikdy nenarazila.
4) Neformální prostředí – V Dánsku je obvyklé, že se vyučující se studenty oslovují křestním jménem a ke zkouškám se rozhodně nevyžaduje oblek. Univerzitní prostředí je zde tedy více neformální než v Česku (myslím obecně, na MFF je také do určité míry neformální :)).
5) Známkovací systém – známkovací systém je naprosto nepochopitelný. Na UK se známkuje od 1 (nejlepší) do 4 (nejhorší), na vysokých školách v Česku obecně na škále A (nejlepší), F (nejhorší). Dánové známkují na sedmistupňové škále, kde 12 je nejlepší a -3 je nejhorší. Pro pobavení, celá škála pak vypadá takto: 12, 10, 7, 4, 02, 00, -3.
Když tedy shrnu všechny rozdíly – studenti na zdejší fakultě mají více volného času a odpočinku než u nás na fakultě, a navíc, díky odlišné struktuře akademického roku, se nemusejí tolik stresovat se zkouškami – zpravidla skládají jen dvě jednou za čtvrt roku. Na druhou stranu jsem asi spokojenější s výukou u nás – je trochu náročnější a je větší výzvou, a tím pádem nás více posouvá.
Karolína Zenknerová
Studovali na gymnáziu: Karolína Zenknerová posílá pozdravy z Dánska
20.11.2022 18:06:43 | autor: PaedDr. Milan Kulhánek
Karolína Zenknerová maturovala na našem gymnáziu 2019, nyní studuje MFF UK v Praze, obor Matematika pro informační systémy, V textu hodnotí rozdíly mezi naším a dánským systémem, Karolína nyní studuje rok v Kodani.
