Do projektu BIMUN jsme se zapojily především ze zvědavosti. Nejdříve zoomové přípravy, zpracování přehledu a oficiálního postoje k dané problematice z pohledu země, která nám může být v běžném životě vzdálená. Dále obhajoba země na základě zjištěných informací a debatou společně s dalšími “delegáty” najít společný bod a snažit se přijít na možná řešení současných společenských problémů. Tohle vše jsme si na vlastní kůži vyzkoušely, a ačkoli to chvílemi nebylo zrovna jednoduché, tak můžeme jistě říct, že nás tato zkušenost obohatila a posunula dál.
Za velikou pomoc a podporu vděčíme paní učitelce Marii Hornychové a za pozvání a organizaci škole Carol Baur.
Libuše Betášová, Karolína Součková, 7.V
Mexické lyceum Carol Baur organizuje studentskou simulaci zasedání výborů OSN už několik let. Kombinují výbory jednající prezenčně i virtuální výbory, které zasedají online. Pro letošek nás vyzvali rozšířit frankofonní Comité OHCHR (Úřad Vysokého komisaře OSN pro lidská práva).
Nejdříve jsme s ostatními zúčastněnými studenty a učiteli absolvovali přípravné schůzky a nácviky formalit jednacího protokolu přes Zoom. Naše studentky zastupovaly Senegal a Austrálii a pro jednání rozpracovávaly dvě témata - otázku přístupu k etnickým menšinám a problematiku využívání/zneužívání biometrických dat.
Během samotného 3denního zasedání rozděleného do několika bloků jednaly jako delegátky země a závěrem společného jednání s ostatními studenty vypracovaly rezoluci shrnující doporučení a podněty. Tu pak společně přímo během jednání přeložili do angličtiny a prezentovali na závěrečném Valném shromáždění, kde se o rezolucích jednotlivých výborů (které probíhaly jak prezenčně, tak online) také hlasovalo.
Oceňuji, že se nám mexičtí organizátoři snažili živým videopřenosem zprostředkovat i slavnostní zahájení nebo zakončení akce se studenty několika národností přímo z místa – včetně všudypřítomných českých vlajek. Pro odlehčení formálnosti debat uspořádali i společné vyrábění obrázku s tradičními mexickými motivy pro příležitost popovídat si mezi studenty a učiteli neformálně.
Oceňuji odvahu studentek zúčastnit se náročné akce ve druhém cizím jazyce a jejich pečlivost v přípravě!
Mexické kolegyni Magdaleně Czalo za pozvání i pomoc během příprav a akce. (Spolupráci jsme navázali během covidového lockdownu shodou náhod díky tomu, že je původem Polka, a jsme rádi, že na ni po letech navazujeme.)
Marie Hornychová