Základní informace k adaptačnímu pobytu prvních ročníků: prima1. ročník, podrobné informace 1.9.

Okénko základů společenských věd: Přijímací pohovor

V tématu „Profesní volba“ jsme se se žáky kvinty zamýšleli nad tím, jak uspět v přijímacím pohovoru.

     V tématu „Profesní volba“ jsme se se žáky kvinty zamýšleli nad tím, jak uspět v přijímacím pohovoru. Nejprve jsme však jednu vyučovací hodinu věnovali zamyšlení a diskuzi nad těmito otázkami: Co znamená „profesní volba“? Proč je profesní volba důležitá pro člověka? Proč je profesní volba lidí důležitá pro společnost? Jak mohu jako člověk ovlivnit svou profesní volbu? Jak může společnost ovlivňovat profesní volbu lidí?

     Ve druhé části této hodiny jsme se začali připravovat na workshop „Jak uspět u přijímacího pohovoru“. Uchazeč má zaměstnavatele přesvědčit o tom, že je vhodným kandidátem na nabízené pracovní místo. Je důležité zaměřit se na sebeprezentaci – poukázat na své osobnostní kvality, motivaci, odhodlání učit se novým věcem. Velmi důležitý je první dojem, který vytváříme verbální i neverbální komunikací. Je dobré zjistit si dopředu o firmě dostatek informací (prokážu tím svůj aktivní zájem). Personalista chce u přijímacího pohovoru doložit naše tvrdé dovednosti (odborné znalosti, vzdělání, kurzy, jazykové kompetence) a zároveň sleduje naše měkké dovednosti (např. kreativita, adaptabilita, komunikativnost, schopnost rozhodování, leadership). K tomu jsme v závěru hodiny udělali malou aktivitu: studenti se ve svých smartphonech podívali na internet na portály nabízející práci (např. http://www.prace.cz/ , http://www.jobs.cz/) a našli oblast, ve které žijí, a obor, který je zajímá. Vypsali název pracovní pozice a v nabízených inzerátech hledali tvrdé a měkké dovednosti, které zaměstnavatel po uchazeči požaduje.

     Po celou druhou vyučovací hodinu pak probíhal workshop s tímto zadáním (studenti ho znali dopředu): Proběhne výběrové řízení na pozici ekonoma do firmy Saar Gummi Czech s.r.o., Červený Kostelec. Bude tříčlenná komise (ředitel, personalista, administrátor) a tři uchazeči. Uchazečům je 35 let. Komisi i uchazeče určil vyučující dopředu, naopak otázky do výběrového řízení obdrželi uchazeči i komise a zbylí žáci na začátku workshopu. V průběhu této aktivity jsme mimo jiné hodnotili pokládané otázky, co se jimi chtěla výběrová komise dozvědět. Na konci hodiny předseda komise oznámil vítězného uchazeče a porovnali jsme, zda se komise ve výběru nejlepšího uchazeče shodla se třídou.

     Workshop byl podle mě vynikající, protože studenti byli na tuto aktivitu dobře připraveni a všichni se do ní zapojovali. Děkuji tedy studentkám a studentům kvinty za tuto skvělou vyučovací hodinu a doufám, že jednou se jim poznatky a dovednosti při ní získané budou hodit u skutečného přijímacího pohovoru.

                                                                                                                            Karel Výravský

Novinky na e-mail

Chcete, abychom Vám zasílali občasné novinky na e-mail? Napište Váš e-mail do formuláře a potvrďte.